Van dorpsstraat naar racebaan

raceautoEind 2011 is er in Zeddam gestart met de renovatie van de ‘s Heerenbergseweg en Kilderseweg. De verkeersader van het dorp moest een meer landelijk karakter krijgen en, en dat was de allerbelangrijkste verbetering, de weg werd zo goed als verkeersborden vrij. Alleen aan de ingangen van het dorp een paar borden zoals 30 kilometer zone, verboden voor vrachtverkeer en verboden voor landbouw verkeer. En dat zou allemaal goed gaan werken volgens een wethouder van de Gemeente Montferland. Door het weglaten van de borden ligt de verantwoording bij de weggebruiker zelf en door deze extra belasting gaat de weggebruiker zich van zelf aan de regels houden. Dit waren de woorden van de wethouder onlangs in een een regionaal kranten artikel. Maar zeg nou zelf, van welke planeet komt die persoon, of geloof deze nog in sprookjes?

Laten we voorop stellen dat op 1 facet de spijker op zijn kop is geslagen; het straatbeeld is enorm verbeterd ten opzichte van de jaren ervoor, maar dat is dan ook echt het enige. Voor de rest begint de straat zo langzamerhand een hel te worden. Wat verboden voor vrachtverkeer? Sinds de weg weer geheel open gesteld is dendert dagelijks het vrachtverkeer door de straten. En echt denderen want er zijn maar heel weinig chauffeurs die weten hoe 30 kilometer er uit ziet. En verboden voor landbouwverkeer? Nooit van gehoord dus ook dat verkeer neemt zonder blikken of blozen de kortste route van de ene kant van het dorp naar de andere. Met name laat in de avond scheurt het dienstverkeer door de straten en als de wagen een beetje vol geladen zijn dan trillen de ruiten in de sponningen.

En dan nog niet harder dan 30 kilometer, dit wordt door ruim 70% van de automobilisten aan hun laars gelapt. Tussen de 50 en ruim 80 kilometer zijn geen uitzonderingen en wat opvalt is dat er heel veel chauffeurs met een bedrijfswagen denken dat dit alleen voor oude van dagen geldt.  En vergeet dan niet de berijders van motoren. Vooral in het weekeinde gaan er  honderden door de straat waarbij sommige echt het idee hebben mee te doen aan de TT in Assen

Hoe lang moeten we nog wachten voor de eerste slachtoffers vallen? Merendeel van de mensen aan deze weg zijn ouderen en als die oversteken met hun rollator of in hun scootmobiel dan heeft remmen geen zin meer of wat te denken als er uit één van de straatjes een kind met zijn fietsje of op zijn skeelers de weg opschiet! Hoe trots is die wethouder dan omdat hij zoveel heeft bezuinigd op het gebruik van gebodsborden. Alhoewel er is niet op alle borden bezuinigd, 1 is er gehouden. Want je moet toch wel een enorm bord voor je kop hebben om in een tijdwaar respect  en naleving van regelgeving een taboe is, met zulke ideeën naar buiten te komen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *